dinsdag 20 augustus 2013

Klagen; doe jij dat?

We doen het allemaal wel eens: klagen. Over het weer, het verkeer, de buren, de winkelbediende, de echtgenoot, de file en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ben jij je bewust van hoe vaak je klaagt en waarover? 

De vragen die mij bezig houden zijn: WAAROM doen we het? En WAT levert het op? Kies uit de volgende antwoorden:
- ik word er supervrolijk van
- ik voel mij een gelukkig mens als ik klaag
- dan hoef ik mij niet met mezelf bezig te houden
- ik voel mij afhankelijk van anderen / omstandigheden
- ik kan lekker makkelijk naar anderen wijzen
- ik ben graag slachtoffer
- ik wentel mij graag in zelfmedelijden
- ik weet niet waar ik anders over moet praten 
- ik ben mij bewust wanneer ik klaag en doe het zo min mogelijk

Er staat vast iets herkenbaars bij ;-) Voor mij geldt in ieder geval de laatste. Ik realiseer mij dat klagen mij helemaal NIETS oplevert. Het kost alleen maar energie, negatieve energie wel te verstaan. En ik kies ervoor mijn energie positief te houden. Laatst zei iemand tegen mij: "klagen hoort nou eenmaal bij de mens". Alsof het een karaktereigenschap is en een excuus om het te doen. Alsof je geen keuze hebt en er aan overgeleverd bent. Klagen is een vorm van eenzijdige communicatie en je manier van communiceren kun je veranderen, mits je dat wilt. Je bewust worden van je klaaggedrag is stap 1. Stap 2 is te onderzoeken hoe je je voelt als je klaagt en wat voor effect het op je heeft. Stap 3 is de keuze om je klaaggedrag te stoppen op het moment dat je je ervan bewust bent dat je het doet. Hoe meer je oefent, hoe sneller je vorderingen maakt.
Door te klagen leg je tevens de verantwoordelijkheid en de 'schuld' buiten jezelf, bij iets of iemand anders. En zeg nou zelf: je hebt toch liever zelf de controle?

Er gebeuren nu eenmaal dingen in je leven waar je niet blij van wordt. En door erover te klagen, los je niets op. In mijn beleving neem je geen eigen verantwoordelijkheid door te klagen en naar de ander of de situatie te wijzen. Kun je er zelf iets aan veranderen, doe dat dan. Onderneem actie, welke dan ook. Zet verandering in gang en kijk waar dat je brengt. Heb je er geen invloed op, laat het dan los en verspil geen kostbare energie. Kijk liever naar de positieve dingen die gebeuren in je leven en wees daar dankbaar voor. Alles wat je aandacht geeft, groeit!

Dus...word het voor jou: niet klagen maar dragen (oftewel accepteren en loslaten)?

Warme groet,
Karin Witte

2 opmerkingen: