woensdag 23 oktober 2013

Schrijven

Vorig jaar ben ik begonnen met het schrijven van een boek. Ik weet niet meer precies hoe ik erbij kwam, maar ik werd helemaal blij bij het idee een eigen boek te schrijven en mijn ervaringen te delen. En dus begon ik uit het niets met schrijven. In de loop der tijd is er steeds een hoofdstuk bijgekomen. De titel is geworden 'Van Tijger naar Kitten - Koester je Vrouwelijkheid' en het is deels biografisch. Het is bedoeld voor 35+ vrouwen die vaak als een tijger door het leven gaan en zich minder bewust zijn van de kitten en de vrouwelijkheid in hen. En hoe zij deze meer kunnen tonen. Ik geef informatie, tips en oefeningen. Het onderliggende thema is 'van hoofd naar hart'. De kitten huist in het hart, de tijger in het hoofd. En hoe krijg je meer balans tussen die twee.

In de loop van dit jaar kreeg het boek steeds meer vorm en inmiddels is het bijna klaar. Maar ja, wat is bijna klaar? Op welk punt beslis ik: this is it. Soms bespeur ik een uitstelmoment bij mezelf. Hier is bewustwording en zelfkennis van belang. Wat heb ik nodig om de volgende stap te zetten?  Hou ik mezelf tegen? Waarom?
Ik heb intussen een verdiepingsslag gemaakt naar aanleiding van feedback die ik ontvangen heb. En ik kan natuurlijk blijven redigeren en bijschaven. En ga ik het laten lezen door een professional? Ik heb diverse vrienden het laten lezen en daar kwam ook nog de nodige feedback uit, maar zijn zij objectief genoeg? Best lastige vragen en beslissingen.

De volgende stap is het insturen naar een of meerdere uitgeverijen of ervoor kiezen het zelf uit te geven. Bij een uitgever gaan professionals er iets van vinden, met kans op afwijzing. Bij zelf uitgeven is dat er niet. Ik vind dat spannend, merk ik en het brengt ook wel onzekerheid met zich mee. Dit is onbekend terrein voor mij. Om wat meer bekend te raken in de schrijverswereld heb ik informatie opgezocht op het internet en mij ingeschreven bij Schrijverspunt en BoekenBusiness. Deze sites geven inzicht en tips over hoe ik mijn boek daadwerkelijk tot stand kan (laten) brengen. Nuttig en leerzaam.

Ik ga mezelf steeds meer zien als schrijfster. Het boek is er. En daar ben ik best trots op. Ik doe alles in mijn eigen tempo en voel wanneer ik klaar ben voor de volgende stap. Ik had niet gedacht dat dit een heel proces zou zijn, maar dat is het wel degelijk. Wel een heel leuk proces, met een concreet einddoel :-)

Tijd voor actie! Op naar de volgende fase.

Warme groet,
Karin Witte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten