zondag 14 april 2013

Wie ben jij?


Als ik deze vraag stel, krijg ik meestal antwoorden als: ik ben (naam), ik ben (beroep), ik ben leuk/aardig/grappig etc. Deze antwoorden komen vanuit je hoofd, je ego en gaan over je persoonlijkheid. Wat is daar mis mee zou je zeggen? Er is niets mis mee; hiermee doe je het in het dagelijks leven en in de maatschappij. Het is alleen niet wie jij werkelijk bent, van binnen, vanuit je hart. Antwoorden vanuit je hart zijn er niet, anders dan ik Ben. 

Misschien vind je dit zweverig, moeilijk te begrijpen, te snappen of een plek te geven. Dat is in eerste instantie heel logisch. Je hoofd en je denken proberen dit te begrijpen, alleen valt er niets te begrijpen. Dat veroorzaakt de verwarring. Om eenvoudig te Zijn schept verwarring. In onze wereld en maatschappij willen we iemand, een persoon zijn. Met alle daarbij behorende overtuigingen, eigenschappen, macht, status, oordelen, maskers etc. Maar wie ben jij zonder dit alles, zelfs zonder lichaam? Wat blijft er dan van jou over?

Om mij heen zijn steeds meer mensen op zoek naar zichzelf of willen vanuit hun hart leven. Door alle drukte, herrie, moeten en overleven komen vragen boven als: Is dit het nou? Wie ben ik? Waarvoor ben ik hier? Je raakt jezelf kwijt door het dagelijks leven dat je opslokt. De buitenwereld die van alles van je wil. Gezin, werk, vrienden zijn allemaal even belangrijk en kosten tijd. En zo blijft er maar weinig tijd over voor jezelf. De buitenwereld bepaalt wie jij bent, wat jij (moet) doen en met wie. En als je daar in mee gaat, drijf je steeds verder weg van je ware kern.

Gelukkig is er licht aan het eind van de tunnel! Wat je ervoor nodig hebt om verandering in gang te zetten, is: wil, lef, motivatie, moed en doorzettingsvermogen. Want met deze menselijke eigenschappen is het mogelijk om te transformeren vanuit je hoofd naar je hart. En ik kan het weten, want ik heb dit proces zelf doorlopen. Wil je een start maken, dan raad ik je aan hulp te zoeken bij bijvoorbeeld een (spiritueel) coach. Deze kan je in eerste instantie bewuster maken van bijvoorbeeld denkpatronen, gedrag of maskers.

Warme groet,
Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten