maandag 6 mei 2013

Spiegels

Waarschijnlijk kijk je weleens in de spiegel. Wie zie je dan? Zie je jouw ware kern of zie je iemand waarvan je eigenlijk niet weet wie dat precies is van binnen? Zie je jezelf als moeder, vader, vriend, vriendin, manager, geliefde? Met andere woorden zie je de rol die je speelt daar staan in menselijke gedaante? Hoe kijk jij naar jezelf? Met liefde? Met walging? Kritisch? Met een glimlach? Zomaar wat vragen die mij te binnen schieten. Ikzelf keek lang naar mezelf door de ogen van mijn hoofd, mijn ego en mijn rol. Er mankeerde altijd wel wat. Ik had niet door dat die gedachten over mezelf invloed hadden op hoe anderen naar mij keken. Zoals ik mezelf zie, zo zien anderen mij ook en daarmee fungeren zij als spiegel. De energie die ik uitstraal, pikken anderen op. Ik was gericht op mijn uiterlijk, dus daar werd ik ook vaak op beoordeeld. Totdat ik besloot contact te maken met mijn kern, mijn hart. Naar binnen keren en ontdekken wie ik werkelijk ben. Dat proces heeft een paar jaar geduurd en gaat nog steeds door.

Naarmate dat proces vorderde, merkte ik dat er andere mensen in mijn omgeving kwamen. Mensen die verder keken dan mijn buitenkant, dat deed ik immers naar mezelf ook. En ook dat er mensen verdwenen uit mijn omgeving. Deze mensen pasten niet meer bij mij, zaten in een andere energie. 
Kijk eens welke mensen er zijn in jouw omgeving. Kun je jezelf in ze herkennen? Of een stukje van jezelf? Hoe reageren ze op jou? Zijn ze positief, negatief, kritisch, oordelend? Zo kun je stap voor stap jezelf ontdekken. Zijn er stukjes die je niet leuk vindt aan anderen? Dan is de kans groot dat je dat stukje in jezelf ook niet leuk vindt. Dat geldt net zo goed andersom, voor de positieve stukjes.

Jouw omgeving is een reflectie van jou. Je trekt mensen aan met dezelfde energie, maskers, rollen. Daar kun je je prettig bij voelen of niet. Zo niet, wees dan eerlijk naar jezelf en kijk waar jij eigen verantwoordelijkheid in kunt nemen. Welke maskers je af wilt zetten om te komen tot wie je werkelijk bent. Je zult zien dat je omgeving met je mee verandert. 

Warme groet,
Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten